Monday, February 15, 2010

مش باقي مني (دكان شحاتة)

أحمد سعد

*****

مش باقي مني غير شوية ضي في عينيا

أنا هأديهم لك و أمشي بصبري في الملكوت

يمكن في نورهم تلمحي خطوة

تفرق معاكي بين الحياة و الموت

مش باقي مني غير شوية قوة في إرادتي حاسبي عليهم

و أنت بتخطي

مش باقي مني غير شوية ضي في عينيا أنا مش عايزهم

لو كنت يوم هألمحك و أنت بتوطي في معركة مفيهاش و لا طيارات و لا جيش و أنت في طابور العيش بتبوسي أيد الزمان ينولك لقمة

بتبوسي أيد الزمان ينولك لقمة من حقك المشروع

مش باقي من غير شهقة في نفس مقطوع

و أنا صوتي مش مسموع

ياحلمنا الموجوع

من المرور ممنوع

و أنا صوتي مش مسموع

ياحلمنا الموجوع

من المرور ممنوع

مستني لما يمر موكب سلاطينك

و مش باقي مني غير شوية كفر بشروقك

علي شوية رحمة من طينك

علي شوية صبر من دينك

مش باقي مني غير شوية لحم في كتافي

بلاش يتبعتروا في البحر

و مش باقي مني غير شوية لحم في كتافي

بلاش يتحرقوا في قطر الصعيد في العيد

بلاش لكلب الصيد تناوليهم

خد اللي باقي من الأمل فيهم

و أبني لي من عضمهم في كل حارة مقام

و زوريني مرة وحيدة لو كل ألفين عام

ألم الجراح يتلم

و مش باقي مني غير شوية دم

متلوثين بالهم

مرين و فيهم سم

و مش باقي مني غير شوية دم

مقدرش أسقيكي مواجعهم

و بردوا مقدرش أرميكي و أبيعهم

يمكن في مرة تتطلبيني شهيد

هأحتاج يوميها الدم يمضي علي

شهادتي

2 comments:

عايش... ولكن !!!! said...

الاغنيه دى بجد بموت فيها

catroz said...

مش باقي مني غير شوية دم
متلوثين بالهم
مرين و فيهم سم